بهگزارش خبرنگار میراثآریا، نخستین جلسه کارگروه مدیریت دانش به ریاست محمد خیاطیان در راستای سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان بهبود در نظامها و فناوریهای مدیریتی با حضور رئیس مرکز مطالعات، نظامها و فناوریهای مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور، نمایندگانی از سه حوزه معاونت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، اعضای کارگروه و مدیر راهبردی و بهبود عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و... عصر روز دوشنبه نهم دی 98 در سالن فجر وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد.
محمد خیاطیان در این جلسه گفت: «طی دو سال گذشته در سازمان فرهنگیهنری شهرداری تهران به شکل جدی به موضوع مدیریت دانش پرداخته شده است و در سطح کشور در این زمینه رتبه خوبی را به دست آورده است به این منظور از تجربیات این سازمان برای انتقال مدیریت دانش در وزارتخانه استفاده میکنیم.»
او افزود: «مدیریت دانش واژه نام آشنایی نیست، کموبیش همه ما شنیدیم و با آن سروکار داشتیم اما در دستگاههای اجرایی کمتر به این موضوع پرداخته شده است. یکی از الزامات لازم برای تحقق آن اهتمام سازمانی در تمام وزارتخانه است.
خیاطیان تصریح کرد: «با تغییراتی که در شرح وظایف و ساختار وزارتخانه شکلگرفته است باید با اهتمام واقعی بتوانیم درزمینه مدیریت دانش قدمهای اساسی برداریم. آنچه باعث شکلگیری این مدیریت میشود بحث اطلاعات است؛ ما در سازمان وقت میراثفرهنگی کمترین تجمع اطلاعات را در موضوع مدیریت دانش داشتیم و بیشتر اطلاعات به شکل پراکنده حفظ و حراست شده است.»
جمعآوری اطلاعات جامع به تحقق دانش مدیریت کمک میکند
معاون توسعه مدیریت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بیان کرد: «جمعآوری اطلاعات، فرآیندها و نیروی انسانی سه مؤلفه مهم در بحث مدیریت دانش محسوب میشود. یکی از الزاماتی که باید برای جاری و ساری شدن مدیریت دانش در این وزارتخانه توجه کرد، جمعآوری اطلاعات جامع از حوزههای مختلف معاونتهای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور است بهگونهای که اطلاعات در کنار هم قرار بگیرد.»
او افزود: «در فرآیندهایی که در وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شکل میگیرد باید به موضوع مدیریت دانش توجه شود، در بسیاری از این فرآیندها این موضوع نادیده گرفته میشود. اصلاح فرآیندها میتواند به بحث مدیریت دانش کمک میکند.»
خیاطیان اظهار کرد: «مؤلفه بعدی تأثیرگذار افراد و نیروی انسانی وزارتخانه بوده که بالاترین سرمایه محسوب میشوند بهطوریکه بیشترین تفکرات، خلق ایده و کارها توسط آنها شکل میگیرد اما فراموش کردهایم سرمایه انسانی هر چه دارد با رفتن خود میبرد، پس باید مکانیزه کامل و کافی برای استفاده و پیادهسازی از این سرمایهها با عنوان مدیریت دانش داشته باشیم.»
معاون توسعه مدیریت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «امیدواریم این جلسه شروع خوبی برای وزارتخانه باشد تا ازآنچه داریم به نحو مطلوب در قالب این مدیریت استفاده کنیم. برای تحقق این موضوع ابزار آن را چه نرمافزاری و چه مستند نگاری باشد، تهیه میکنیم.»
انجام کارهای جزیرهای فراموش شود
او افزود: «این جلسه برای آشنایی با واژه مدیریت دانش برگزار شد تا نمایندگان سه حوزه معاونت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی این مفاهیم را به مجموعه خود برای همافزایی بیشتر منتقل کنند، با توجه به اینکه بهتازگی وزارتخانه شدیم باید انجام کارهای جزیرهای را فراموش کنیم و در یک راستا با یکدیگر همسو حرکت کنیم.»
خیاطیان بیان کرد: «خوشحال هستیم از اینکه حرکتهایی را در راستای پیادهسازی مدیریت دانش در این وزارتخانه انجام دادیم.»
معاون توسعه مدیریت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اظهار کرد: «حواسمان باید به حوزه صف باشد و تنها حوزه ستاد موردتوجه نباشد زیرا افرادی در این حوزه کار میکنند، دارای دانشهای ارزشمندی هستند و میتوانند برای تحقق مدیریت دانش به ما کمک کنند. محدوده عملکرد وزارتخانه بهاندازه مرز جمهوری اسلامی ایران است به این منظور باید حواسمان به تمامی افرادی که در حوزههای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فعالیت میکنند، باشد.»
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همکاری خوبی برای اجرای الگوی نظام مدیریت دانش دارد
فرهاد علی پور رئیس مرکز مطالعات، نظامها و فناوریهای مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه ضمن قدردانی از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای دغدغه پیادهسازی الگوی مدیریت دانش گفت: «بر اساس رفتارسنجی که از دستگاههای اجرایی داشتیم این وزارتخانه مشارکت خوبی برای پیادهسازی این الگو داشته است و کارشناسان آن بیشترین همکاری را با ما در این زمینه داشتند. در این طرح 16 وزارتخانه مشارکت کردند. اینیک تکلیف از سوی دولت است و همه باید برای تحقق آن تلاش کنند.»
مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی ما جدی گرفته نمیشود
او افزود: «متأسفانه مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی ما جدی گرفته نمیشود درحالیکه مدتهاست در دنیا از این موضوع بهعنوان یک ابزار مهم در تولید سرمایه نیروی انسانی که بتواند از قابلیتها و توانمندیهای آنها برای توسعه خود فرد و سازمان گام بردارد، استفاده میشود.»
علی پور درباره دغدغه اجرای مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی گفت: «افراد زمانی که از یک سازمان میروند، اطلاعات و تجربیات خود را نیز میبرند و هیچگونه ثبتی در این زمینه انجام نمیشود، درنتیجه به حافظه سازمانی آن دستگاه اجرایی کمک نمیکنند درحالیکه در کشورهای پیشرفته چنین موضوعی اتفاق نمیافتاد. مدیریت دانش مانند خون در رگهای سازمان است.»
رئیس مرکز مطالعات، نظامها و فناوریهای مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: «امروز شرایط تغییر کرده است با ورود به دنیای دیجیتال و هوش مصنوعی، فرآیند کار به سمت و سویی پیش رفته که موجب شده مفهوم فرآیند کار سازمانها با چالش روبرو شود بهطوریکه میتوان در جهت مثبت استفاده کرد و اگر هم غافل شوند با شکست روبرو میشوند.»
او تصریح کرد: «مدیریت دانش دستوری نیست، نیاز به فرهنگ سازمانی دارد. این نظامنامه تلاش میکند تا راهنمایی برای دستگاههای اجرایی باشد تا بر اساس آن فرآیند کارهای خود را پیش ببرند و ما نیز بر اساس آن رفتار دستگاهها را رصد کنیم.»
علی پور اظهار کرد: «نکته اساسی که باید در موضوع مدیریت دانش به آن توجه شود این است که رهبران سازمانی باید به ضرورت این مدیریت باور و توجه داشته باشند.»
میثم غفاری مدیر راهبردی و بهبود عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه درباره پیادهسازی الگوی مدیریت دانش در این سازمان گفت: «بخشی از تجربیاتی که در این سازمان درزمینه تحقق مدیریت دانش داشتیم با کمک محمد خیاطیان انجامشده است امیدواریم این تجربه قابلاستفاده باشد. از سال 85 دفتری با عنوان مدیریت دانش در معاونت برنامهریزی و توسعه ایجاد شد تا به استخراج تجارب مدیران و کارکنان بپردازد.»
انتهای پیام/